سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید حسن خاکی

این شهید چگونه شناسایی شد؟

این شهید چگونه شناسایی شد؟

شهید حسن خاکی از جمله شهیدانی است که دو بار خبر شهادتش گزارش شده است. یک بار در تاریخ 21اردی بهشت سال 1367 که با یقین تحویل گرفته شد و بار دیگر در نیمه دوم سال67.

هنگامی که جنازه شهید را آوردند به علّت اصابت ترکش و سوختگی صورت و جدا شدن پایی که از ساق جدا شده بود و به وسیله ی بند پوتین به آن بسته شده بود ، شناسایی هویّت شهید دشوار می نمود . تا آن که برادر شهید به بررسی لباس هایش می پردازد، متوجه نوشته ای می شود که در زیر تکه پارچه ی روی جیب سینه قرار داشته است. همان بخشی که دکمه ی جیب را نگه می دارد. می بیند نوشته است : حسن خاکی. بقیه ی وسایل همراه او نیز با ظواهر و شخصیّت او تطبیق می کند. بنابر این جنازه را تحویل می گیرند. این شهید پس از انجام مراسم در مزار شهدای دارالسّلام گلابچی کاشان به خاک سپرده می شود.

بعد ها نیز همرزمش آقای حسین خامکی که اهل محله ی میدان ولی سلطان کاشان است، همین مشخصات را تأیید می کند و می گوید: خمپاره ای در نزدیکی حسن به زمین خورد و منفجرشد. یک تکه از ترکش خمپاره به پهلوی او اصابت کرد و چون نتوانست تعادل خود را نگه دارد، از مسیر تعیین شده برای عملیات به روی زمینی افتاد که مملو از مین های تله ای انفجاری بود، و همین سبب شد تا پایش از ساق جدا شود و براثر خونریزی زیاد به فوز شهادت برسد.

 

گزارش شهادت دو باره حسن خاکی

 در جمع خانواده

اولین نفرشهید حسن خاکی، وسط پدر شهید و نفرسوم برادر بزرگ اوست.

مدّتی بعد خبر می دهند که جنازه ای همراه با سایر شهدا وارد کاشان شده است که احتمال داده می شود متعلق به حسن باشد. همسر برادر شهید همراه با یک سری مدارک و عکس به بنیاد شهید کاشان مراجعه می کند و اطمینان می دهد که جنازه جدید به این شهید تعلق ندارد. آن مسؤول مذاکره کننده عکس ها را به صورت امانی تحویل می گیرد تا پس از یقین کامل برگرداند. متأسفانه این خانم چند روز بعد بر اثر برخورد اتومبیلی مصدوم و بستری می گردد و عوارض بعدی این حادثه منجر به فوت وی می گردد. عکس های امانی همچنان در بنیاد شهید کاشان باقی می ماند و چون وابستگان نمی دانسته اند که عکس ها به چه کسی تحویل شده است،پیگیری نمی کنند.هم اکنون امید می رود با مساعدت بنیاد شهیدکاشان و همیاری اقوام شهید عکس ها شناسایی و مورد بهره برداری قرار گیرند.


نوشته شده در دوشنبه 93/2/8ساعت 3:2 عصر توسط احمد فرهنگ| نظرات ( ) |